na czym smażyć
Zdrowie

Na czym smażyć, by było zdrowo?

Potrawy smażone nie są zbyt zdrowe, dlatego zaleca się, by unikać ich na rzecz posiłków gotowanych czy choćby pieczonych. Nie da się jednak ukryć, że nie zawsze jest to możliwe, a smażone pokarmy są smaczne, uwielbiane przez wiele osób oraz szybkie w przyrządzeniu. Na czym smażyć, by uniknąć złego wpływu pokarmów na zdrowie?

Najlepiej – bez tłuszczu

Oczywiście często o smaku przyrządzanych na patelni potraw decyduje właśnie tłuszcz, jak w przypadku smażenia w głębokim oleju czy smalcu, niemniej jednak nie zawsze. Można zatem smażyć na patelniach o nieprzywierających powłokach, w przypadku których nic nie stoi na przeszkodzie, by zrezygnować z tłuszczu w ogóle, niezależnie od tego, jakie pokarmy są przyrządza. Takie możliwości daje też patelnia grillowa. Jest ona nawet jeszcze lepsza, gdyż tłuszcz spływający w jej rowki, na przykład z tłustszego mięsa, można pominąć, by potrawa była dodatkowo „odchudzona”.
Oczywiście świetnym wyborem będzie też smażenie wszelkich pokarmów w specjalnej frytkownicy, w której nie używa się tłuszczu bądź stosuje się jego symboliczną ilość, na przykład łyżkę oleju. Taki sprzęt wykorzystuje gorące powietrze, dzięki czemu potrawy nadal są smaczne, a nawet jeszcze lepsze niż smażone na oleju czy smalcu, mają też idealną konsystencję. Co ważne, we frytkownicy, wbrew jej nazwie, można smażyć nie tylko frytki. Na rynku znaleźć można duże sprzęty, w których zmieści się nawet cały kurczak! W dodatku takie przyrządzanie potraw zajmuje znacznie mniej czasu i nie emituje do otoczenia nieprzyjemnego zapachu tłuszczu, co docenią zwłaszcza właściciele tzw. otwartych kuchni.

Lepsze tłuszcze roślinne

Kiedy nie chce się rezygnować z dodatku tłuszczu do smażenia (warto pamiętać, że tłuszcz też jest w diecie potrzebny), najważniejsze jest, by stosować tłuszcze roślinne, a nie zwierzęce – najbardziej niezdrowy i kaloryczny jest smalec. Na rynku jest ogromny wybór olejów roślinnych, warto więc testować różne rodzaje, by wybrać odpowiedni dla siebie. Trzeba jednak zwracać uwagę, czy dany typ nadaje się do smażenia, niektóre oleje bowiem, zwłaszcza mające niską temperaturę dymienia, nadają się tylko do spożywania na zimno. Smażyć można też na oliwie z oliwek, choć jej walory najpełniej można docenić, spożywając ją na zimno. Kiedy przy tym chce się zaoszczędzić na tym produkcie, warto do smażenia wykorzystywać oliwę nieco gorszej jakości, na przykład z wytłoczyn – nie jest potrzebny tak dobry produkt jak w przypadku sałatek, zwłaszcza że jego smak nie będzie praktycznie wyczuwalny.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *